کد مطلب:173013 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:151

اهمیت به نماز
یكی دیگر از درس های دانشگاه عاشورا، ترویج فرهنگ نماز است. امام حسین علیه السلام به نماز اول وقت اهمیت بسیار می داد. حتی در ظهر عاشورا در گرما گرم كارزار، نماز اول وقت ایشان ترك نشد. آن گاه كه عمرو بن عبدالله، معروف به ابوثمامه ی صائدی [1] گفت: دوست دارم پس از نماز خواندن به امامت شما به لقای پروردگار نایل شوم. امام در پاسخ فرمود:

ذكرت الصلاة جعلك الله من المصلین الذاكرین. نعم، هذا أول وقتها سلوهم أن یكفوا عنا حتی نصلی؛ [2] .

نماز را به یادمان انداختی، خداوند تو را از نمازگزاران واقعی بگرداند. بله، این اول وقت نماز ظهر است. از آنان بخواهید مدتی دست از جنگ بكشند، تا نماز به جای آوریم.

امام در میدان رزم بدون اعتنا به تیر باران دشمن، نماز عشق به جا آورد و دو تن از یاران حماسه ی والای عرفان و وفا آفریدند و جان خود را سپر بلا كردند تا امام علیه السلام نماز خود را به پایان برساند. سعید بن عبدالله و عمرو بن قرطه ی كعبی [3] پس از حفاظت از مقتدای خود به ملكوت اعلی پر گشودند


و به دیدار معبود شتافتند و این پیام را به ارمغان نهادند كه نماز اول وقت در اندیشه ی انسان آثار مثبت و عمیقی بر جا می گذارد، به خصوص نمازی كه با اقتدا به رهبران شایسته الهی خوانده شود.


[1] از چهره هاي سرشناس شيعه در كوفه و مردي آگاه و شجاع و اسلحه شناس كه مسلم بن عقيل در ايام بيعت گرفتن از مردم او را مسؤول دريافت اموال و خريد سلاح كرده بود.

[2] طبري، ج 3، ص 326.

[3] عمرو بن قرطه ي كعبي كه پدر آن جناب از اصحاب علي عليه السلام و از خزرجياني بود كه به كوفه آمد و آن جا ماندگار شد و در ركاب حضرت علي عليه السلام با دشمنان ايشان جنگيد. وي از كوفه به كربلا آمد و روز ششم محرم به سيدالشهدا پيوست. امام در گفت و گوهايش با عمر سعد او را براي پيام رساني انتخاب كردند.